Czaplińska Justyna
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(2)
Forma i typ
Książki
(2)
Dostępność
dostępne
(2)
tylko na miejscu
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Konin
(1)
Wypożyczalnia Turek
(1)
Czytelnia Konin
(1)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2469)
Kozioł Paweł
(2013)
Kotwica Wojciech
(782)
Krzyżanowski Julian
(708)
Kowalska Dorota
(665)
Czaplińska Justyna
(-)
Kochanowski Jan
(563)
Konopnicka Maria
(506)
Słowacki Juliusz
(388)
Mickiewicz Adam
(338)
Otwinowska Barbara
(309)
Krasicki Ignacy
(305)
Suchodolski Bogdan
(290)
Cyrański Czesław
(278)
Prus Bolesław
(266)
Orzeszkowa Eliza
(264)
Trzeciak Weronika
(262)
Boy-Żeleński Tadeusz
(244)
Leśmian Bolesław
(243)
Sienkiewicz Henryk
(243)
Kolberg Oskar
(232)
Kraszewski Józef Ignacy
(215)
Markiewicz Henryk
(214)
Goliński Zbigniew
(201)
Dug Katarzyna
(198)
Baczyński Krzysztof Kamil
(195)
Czechowicz Józef
(188)
Żeleński Tadeusz
(180)
Shakespeare William
(166)
Żeromski Stefan
(163)
Jachowicz Stanisław
(161)
Praca zbiorowa
(158)
Okoń Wincenty
(150)
Faliszewska Jolanta
(149)
Baudelaire Charles
(140)
Morsztyn Jan Andrzej
(139)
Lech Justyna
(138)
Przerwa-Tetmajer Kazimierz
(134)
Polska Akademia Nauk
(131)
Rolando Bianka
(131)
Iwaszkiewicz Jarosław
(126)
Lange Antoni
(126)
Wyspiański Stanisław
(125)
Kupisiewicz Czesław
(123)
Dąbrowska Maria
(122)
Śliwerski Bogusław
(122)
Zgółkowa Halina
(117)
Misiorowska Ewa
(115)
Korczak Janusz
(114)
Czubiński Antoni
(113)
Lenartowicz Teofil
(112)
Lenin Vladimir Il'ič
(108)
Błoński Jan
(105)
Liebert Jerzy
(105)
Garlicki Andrzej
(102)
Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz
(102)
Napierski Stefan
(101)
Szulc Marian
(101)
Nowacki Tadeusz Wacław
(100)
Tatarkiewicz Władysław
(100)
Topolski Jerzy
(100)
Doroszewski Witold
(96)
Kotarbiński Tadeusz
(96)
Miłosz Czesław
(96)
Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
(96)
Tazbir Janusz
(96)
Gomulicki Wiktor
(95)
Reymont Władysław Stanisław
(94)
Wilczek Piotr
(90)
Asnyk Adam
(89)
Miciński Tadeusz
(87)
Gombrowicz Witold
(86)
Estreicher Karol
(85)
Rudnicki Bogdan
(85)
Bogdziewicz Monika
(84)
Polańczyk Danuta
(84)
Kniaźnin Franciszek Dionizy
(83)
Głowiński Michał
(82)
Hołyst Brunon
(82)
Zaborowska Joanna
(82)
Buszko Józef
(81)
Kasprowicz Jan
(81)
Kieniewicz Stefan
(81)
Sekuła Elżbieta
(79)
Ujejski Kornel
(79)
Jakubowski Jan Zygmunt
(78)
Radzicki Józef
(78)
Janion Maria
(77)
Jałowiec Magdalena
(77)
Wojnar Irena
(77)
Frycie Stanisław
(76)
Witkiewicz Stanisław Ignacy
(76)
Wyka Kazimierz
(76)
Kosińska Aleksandra
(75)
Rejniak Zofia
(75)
Wroczyński Ryszard
(75)
Krawczuk Aleksander
(74)
Maliszewski Karol
(74)
Syrokomla Władysław
(74)
Żaba-Żabińska Wiesława
(74)
Barańczak Stanisław
(73)
Rok wydania
2000 - 2009
(2)
Kraj wydania
Polska
(2)
Język
polski
(2)
Temat
Agresywność
(1)
Brzydota
(1)
Dziecko
(1)
Estetyka
(1)
Sztuka
(1)
2 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliogr.s. 441-445
Czy znajdziemy w niej definicję brzydoty? Oczywiście, że nie. Podobnie jak przedstawiając "Historię piękna", Umberto Eco ukazuje przede wszystkim zmienność, pojemność i relatywność tych pojęć. Brzydota nie jest prostym negatywem piękna, antywartością. Jest równie uwarunkowana i zmienna jak ono samo i przybiera niezliczone postacie. Nieprawdopodobne bogactwo materiału - i tekstów, i wyobrażeń - to największa zaleta tej książki. Brzydota niczym pęknięcie w antycznym ideale piękna, paskudnie męczeni święci, groza Apokalipsy, bestie i osobliwości, plebejski komizm, wulgarna skatologia, niewyszukana obsceniczność, mizoginicznie wydrwiona starość kobiet, satanizm i sadyzm, romantyczna rehabilitacja brzydoty, sadomasochistyczne nurzanie się w obrzydliwościach, nekrofilski gust do trupiarni, urzeczenie rozpadem i gniciem, brzydota industrialna, brzydota dzisiejsza, kicz i kamp Nie wszystko, rzecz jasna, jest odpychające czy okrutne. Są rozczulające potwory ze średniowiecznych marginaliów, fantastyczne kurioza z barokowych gabinetów osobliwości, fizjonomiczne uczoności, słodkie rozkosze XIX-wiecznego akademickiego kiczu i przewrotny lans kampu. Zwolenników jasnych klasyfikacji ta książka nie zadowoli. Co więcej - gdy skonfrontujemy "Historię brzydoty" z "Historią piękna" Eco - okaże się, że niemało przykładów jest sobie niepokojąco bliskich. O tych niebezpiecznych związkach piękna i brzydoty traktuje nawet rozdział "Piękno potworów", gdzie mowa jest i o pięknym przedstawianiu brzydoty, i o roli brzydoty w symbolizmie uniwersalnym, i o brzydocie niezbędnej pięknu (tam właśnie znalazł się cytowany tu na wstępie tekst Bernarda z Clairvaux). Z drugiej strony "piękno romantyczne" i "romansowe", sadystyczna erotyka Füsslego, kiczowate akademickie akty, długowłose anielice prerafaelitów - wszystko to równie dobrze mogłoby znaleźć się w "Historii brzydoty". Podobnie brzmiący melodramatyczny ton, równie perwersyjne wdzięki, ta sama ckliwość i sentymentalizm. Ujawnienie bliskości piękna i brzydoty to jedna z wartości obu tych książek. Na okładce polskiego wydania "Historii brzydoty" widzimy obraz Quentina Matsysa "Niedobrana para". Niedobrana? Paskudny, jurny staruch przyciąga do siebie śliczną młódkę. Ale ona wcale się nie wzbrania, patrząc zalotnie, gładzi pomarszczoną gębę. Wyraźnie mają się ku sobie. Jak piękno i brzydota.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Konin
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 88603 (1 egz.)
Czytelnia Konin
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 88789 /7 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Turek
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 44886 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej